7 vanlige regnskapstabber frilansere gjør – og hvordan du unngår dem

Regnskap er en av de oppgavene mange frilansere gruer seg til – og utsetter. Men det kan koste deg dyrt. I denne artikkelen får du hjelp til å unngå de vanligste tabbene. Med konkrete råd fra Kjartan Bærem i regnskapsprogrammet Fiken, kan du unngå stress, feil og dyre overraskelser.

Basert på episode 111 av Frilanslivet – med Kjartan Bærem fra Fiken. Episoden er produsert som annonsørinnhold.

Foto: Johanne Log

1. Du fører ikke utgiftene dine fortløpende

– Gjør du regnskapet ditt én gang i året, blir det et maraton. Gjør du det litt og litt, tar det bare minutter, sier Kjartan Bærem.

Løsning: Sett av fast tid hver uke, bruk mobilappen for å ta bilde av kvitteringer med én gang, og før utgiftene rett inn i systemet.

2. Du fører ting du egentlig ikke har krav på

Det er fort gjort å prøve seg: trening, kafébesøk, klær – alt i kunstens og frilansingens navn.

– Ikke før noe bare fordi du håper det går. Spør deg selv: Kjøpte jeg dette først og fremst til firmaet? Hvis ja – før det. Hvis nei – la være.

Husk: Fører du for mye, kan det få konsekvenser ved kontroll. Det handler ikke om å få minst mulig i overskudd ved å føre flest mulige kostnader – men et overskudd som faktisk speiler virkeligheten.

3. Du blander privat og firmaøkonomi

Mange som har enkeltpersonsforetak bruker samme konto og kort til alt – og mister oversikten.

– Det beste du kan gjøre er å opprette en egen konto og et eget kort for firmaet ditt, sier Kjartan.

Du trenger ikke bedriftskonto – en ekstra konto i nettbanken holder.

4. Du fører ikke tilskudd og støtte riktig

Støtte fra Kulturrådet eller Fritt Ord er ikke oftest ikke faktura-basert, men må likevel inn i regnskapet.

– Har du fått penger uten faktura, før det som "annet salg". Du trenger dokumentasjon (som f.eks tildelingsbrevet på pdf) – men ikke nødvendigvis en faktura, forklarer Kjartan.

5. Du tror Vipps er en gyldig kvittering

Selger du via Vipps? Husk at vanlig Vipps mellom privatpersoner ikke regnes som gyldig dokumentasjon. 

Du må enten bruke Vipps Bedrift, et kassesystem – eller lage en kontantfaktura i Fiken som viser salget så du har salgsdokumentasjon som oppfyller kravene. 

6. Du skjønner ikke forskjellen på momspliktig og ikke-momspliktig inntekt

Kunstnere og kulturarbeidere havner ofte i gråsoner: Foredrag er momspliktig – undervisning er det ikke. Salg av egne verk er unntatt, merch er ikke.

– Skatteetaten bryr seg ikke om hva du kaller deg – men hva du faktisk gjør, sier Kjartan.

Lurer du? Spør Fiken-support eller Skatteetaten – det er bedre å sjekke enn å gjøre feil.

7. Du setter ikke av penger til skatt og moms

– Det er en klassiker. Plutselig kommer regningen – og du har ikke råd, sier Kjartan.

Løsning: Lag egne kontoer for skatt og moms. Fiken viser deg hvor mye du skylder, og da er det lurt å sette av beløpet så fort fakturaen er betalt.

Bonusråd: Du prøver å gjøre alt perfekt – og gir opp

Regnskap handler ikke om å være feilfri.

– Hvis du klarer å gjøre 80 % riktig, er det veldig bra, sier Kjartan.

Få hjelp når du står fast – bruk hjelpartikler, webinarer, support eller en regnskapsfører ved behov. Det viktigste er å komme i gang og bygge gode rutiner.

Vil du lære mer? Lytt til episode 111: Regnskapstips fra Fiken i Frilanslivet. Det koster 49 kr i måneden å abonnere på podkasten og du finner den hos Spotify og Apple podcast. Du får da tilgang til 200 episoder av Frilanslivet. Se hele biblioteket av episoder her.

Next
Next

Vi må snakke om penger – frilansøkonomi uten filter